Indlæg om en trist sag

For en uges tid siden blev jeg og medarbejderne ved DanaWeb oprørte og kede af det. Den anerkendte ekspert i sociale medier, Thomas Bigum, opfordrede på LinkedIn sine tusindvis af følgere til at holde sig fra DanaWeb på samme måde, som man skal holde sig fra en børnelokker. Jeg kunne næsten ikke tro mine egne øjne, da jeg læste det.

Thomas Bigum har aldrig været kunde ved DanaWeb. Men han havde hørt og læst negative ting, og det var således argumentet for hans opslag om os. Der kom hurtigt over 100 kommentarer til indlægget, hvor mange brugere dog stillede sig uforstående og bad om en uddybende forklaring. Det var tydeligt (og rart!), at brugerne på LinkedIn ikke brød sig om metoden - og dagen efter valgte Thomas Bigum at slette sit indlæg.

Men skaden var desværre sket, da det krænkende budskab var sendt ud til +9.000 følgere. Jeg skrev derfor en mail til Thomas Bigum for at drøfte sagen og finde en løsning i mindelighed. Men han valgte ikke at svare, hvilket kom bag på mig. Han holder jo trods alt kurser og optræder på TV med gode råd om, hvordan vi bør agere på de sociale medier. Sagen lå derfor ikke længere på mit bord, og de næste dage spildte hver vores advokat tid og kroner på at blive enige om ordlyden af en beklagelse. Den ligger i bunden af dette indlæg, og tillige på Thomas Bigums profil på LinkedIn i syv døgn. Tydeligvis en beklagelse mere af nød end af lyst. Men dog en beklagelse.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg og medarbejderne ved DanaWeb er triste over denne sag. Men vi begår alle fejl i livet - og således også Thomas Bigum, som jeg respekterer for hans passionerede og dygtige formidling om værdiskabelse på de sociale medier. I mit juridiske univers er han tilgivet, og tilværelsen på de sociale medier går lystigt videre. Men for pokker, hvor er det ærgerligt, hvis vores verden skal blive så digital, at vi ikke længere kan ringe til hinanden, stikke en undskyldning og finde en løsning. Vores online-branche er dog ikke større end, at Thomas Bigum og jeg nok render på hinanden en dag. I så fald vil jeg fortsat række min hånd frem og være klar på en god gammeldaws samtale. Alt andet er livet for kort til – og dermed nok skrevet om den sag.

Hvordan danner du din holdning?

De digitale platforme og sociale medier har givet os utrolige muligheder, og jeg er kæmpe fan af udviklingen. Ikke sært, da jeg jo er en af dem, der har baseret en sund forretning på netop denne teknologiske udvikling. Der er skabt millioner af spændende jobs verden over, og de sociale medier har medvirket til at vælte stygge diktatorer i undertrykte lande. Alt sammen er ubegribelig positivt.

Men jeg er mindre begejstret for mange brugeres adfærd på de sociale medier, hvor tonen hurtigt bliver primitiv og respektløs. Herudover danner mange helt ukritisk deres holdninger på de sociale medier uden selv at have gjort erfaringer. Eksempelvis kan en enkelt bruger - helt legitimt - skrive kritisk om en virksomhed, de har OPLEVET at handle med. Herefter kommenterer flere, at de skam har HØRT det samme. Skråplanet er nu startet. Efterfølgende stemmer endnu flere i med harme og ofte nedladende gloser. Snart kan der være dannet et negativt billede af en virksomhed på de sociale medier, og det bliver ikke mindre forvrænget, hvis populære meningsdannere med tusindvis af følgere vælger at hoppe med på vognen. Så kan en truende shitstorm være på vej i horisonten, hvilket enhver virksomhedsejer bør tage alvorligt – uden yderligere sammenligning, så bare spørg Jensen’s Bøfhus.

Tendensen med debatter på de sociale medier præget af uvidenhed og en uforskammet tone har jeg gennem årene oplevet på ”egen digitale krop”, når DanaWeb har stået for skud. Det kan eksempelvis starte med et spørgsmål fra en bruger, der har fået et tilbud fra os. Herefter kan der komme det ene negative indlæg efter det andet fra et overvældende flertal af ”ikke-kunder” eller konkurrenter i branchen, der selv laver hjemmesider. Jeg forestiller mig, at en restauratør også ville blive knotten, hvis han fik en enkelt stjerne i Politiken af en madanmelder, der ikke havde besøgt hans restaurant, men blot havde hørt fra andre smagsdommere, at der vist manglede salt i sovsen. Skal præcisere, at dette efter min opfattelse foregår på Facebook og ikke på LinkedIn. Der er åbenlyst stor forskel på adfærd, takt og tone, når man sammenligner de to sociale medieplatforme. Vel nærmest som at sammenligne Ekstra Bladet med Børsen.

Du har et ansvar bag tastaturet!

For en uges tid siden var der en tråd med +300 indlæg om DanaWeb i en gruppe for iværksættere på Facebook, hvor en lang række af kommentarerne indeholdt faktuelt forkerte oplysninger og vildledning af læserne. Jeg lagde umiddelbart efter et opslag i samme gruppe, hvor jeg opfordrede utilfredse kunder til at sende mig en mail, så jeg kunne gennemgå deres sag og lære af forløbet. Jeg har i skrivende stund modtaget en enkelt kundeklage på trods af, at indlægget er læst flere tusinde gange. Det betyder ikke, at DanaWeb med +10.000 erhverskunder er tæt på utopia med lutter tilfredshed. Vi ved udemærket, at vi kan blive dygtigere til mangt og meget, og det arbejder vi på hver dag. Men proportionerne i en debat af den karakter på de sociale medier er bekymrende langt fra virkeligheden.

Det er nemt og almindeligt at give den danske presse ansvaret for at danne alle holdninger og stemninger i vores samfund. Men brugeren bag hvert eneste tastatur bør i vores digitale tidsalder selv være opmærksom på og ansvarlig for lødigheden og sandhedsværdien i sit bidrag på de sociale medier. Bidrager du med fup eller med fakta. Hver bruger bør have respekt for den megafon, vi alle har fået i gave af Mark Zuckerberg og andre banebrydende iværksættere. Vi kan med et enkelt klik råbe op, række ud og påvirke rigtig mange mennesker, hvilket er den reneste form for demokrati, verden nogensinde har set.

Men det er også blevet for let at sidde bag skærmen og kritisere til højre og til venstre uden reel indsigt. Hvis du i teorien eller i praksis ikke tør konfrontere dine medmennesker med din holdning i det virkelige liv, så bør du trykke “delete” – og i stedet se den næste hyggelige video om en kanin, der har lært at børste tænder. Jeg har i nedenstående indlæg inviteret kritikere af DanaWeb på pizza i vores firmakøkken. Måske skal menuen ændres, da jeg endnu ikke er kommet af med et eneste peperoni slice - Indlæg om kritik på Facebook

Spred budskabet, hvis du også er tilhænger af en respektfuld tone og opførsel på de sociale medier.
Så bliver det måske også lidt nemmere at opdrage vores børn til at gøre det samme.


Hilsner fra Kenneth

Partner - DanaWeb​

Hvorfor vælger kunderne DanaWeb?​

​DanaWeb er på få år blevet Danmarks største webbureau og den førende leverandør af hjemmesider og online marketing til danske virksomheder. Vi tager ansvaret for hele processen lige fra webdesign og udvikling til hosting og markedsføring, samt den løbende servicering og opfølgning. Du finder vores webbureau lokalt i København, Aarhus, Odense og Aalborg.

​4

lokale afdelinger

+50

anerkendte certificeringer

+150

dedikerede medarbejdere

+10.000

tilfredse kunder

​Følg os på DanaWeb på Facebook DanaWeb på LinkedIn DanaWeb på Google+ instagram

4/5 stjerner i snit ud af mere end 700 anmeldelser på Trustpilot & Google - Copyright 2017 © DanaWeb A/S

Designet & udviklet af DanaWeb - opbygget i DanaCMS​