Indlæg om de sociale medier

På de sociale medier bliver der med jævne mellemrum startet en debat om DanaWeb, og det er grundlæggende helt i orden. Men for ofte udvikler debatten sig skingert, hvor vi bliver kaldt bedragere og svindlere af værste skuffe. Som ejerleder deltager jeg af og til i debatten for at demonstrere ledelsesmæssig opmærksomhed og tilgængelighed, og jeg beder ofte de kritiske røster sende mig en mail, hvis de har en sag, jeg bør undersøge.

I en af debatterne på Facebook i gruppen ”Iværksætter Netværk” kom der over 300 indlæg på få dage. På trods af mine gentagne opfordringer i tråden modtog jeg kun to mails, hvor den ene viste sig at være fra en kunde, som vi allerede havde fundet en løsning med i mindelighed. Det undrer mig, at der ikke er flere, der ønsker deres sag undersøgt af ”slangens hoved”, hvis de føler sig uretfærdigt behandlet. Og hvis jeg ikke får mulighed for at undersøge konkrete sager og holde dem op med informationerne i vores CRM, så er bedømmelsesgrundlaget for unuanceret – uanset hvor mange, der vælger at gentage det, den forrige lige har skrevet.

Udfordringen ved at deltage i en debat på nettet med så mange indlæg er tillige, at læseren nemt kan miste overblikket. Derfor har jeg herunder samlet en række spørgsmål og udsagn samt mine svar. Har du ikke hørt om DanaWeb før, så skal jeg for god orden skyld nævne, at vi er landets største leverandør af hjemmesider til virksomheder. Start gerne med at se denne video, hvor DanaWeb portrætteres på et par minutter:​

Når så mange skriver kritisk om DanaWeb, så må det være rigtigt!

​Jeg er helt med på, at med den markedsposition DanaWeb har opnået, så står vi for skud ligesom TDC i telebranchen. Men jeg mener, det altid skal foregå sagligt uanset, hvor stor succes den pågældende virksomhed har fået. Over 60 millioner amerikanere mener, at Donald Trump er den rette leder i USA. Jeg er ikke enig med de mange millioner. På samme måde forholder jeg mig til kollektivet, der har travlt med at rakke ned på DanaWeb uden en personlig købsoplevelse at referere til. Blot fordi, der kan dannes et kritisk kor i et debatforum på nettet, så er det ikke ensbetydende med, at noget er ravruskende galt.

DanaWeb begår fejl året rundt og kan bestemt blive bedre til mange ting. Det er præcis derfor, jeg går i dialog og beder om konkrete eksempler at undersøge. Men får jeg ingen henvendelser fra tidligere eller nuværende kunder, så kommer jeg som ejerleder ikke til at blive klogere eller ændre noget.

Hvem skriver indlæggene om DanaWeb på de sociale medier?

Det starter ofte med et spørgsmål fra en potentiel kunde om, hvorvidt de mon skal bruge DanaWeb, da vi har givet dem et tilbud. Langt de fleste kritiske debatindlæg synes herefter at komme fra profiler, der aldrig selv har været kunde ved os. Men de har hørt fra mange andre, at DanaWeb skulle være for dyrt, for billigt, for dårligt og for alt mulig andet.

Hvis jeg skulle leve efter samme princip, så kunne jeg jo ikke bestille andet end at nedgøre mine kolleger i branchen i diverse netfora. Mange af vores nye kunder var utilfredse med pris, service eller noget helt tredje ved deres tidligere leverandør og fortæller os om deres frustrerende oplevelser. Nogle føler sig misforstået og andre føler sig snydt. Men man bliver nødt til at holde fast i, at en sag altid har to sider. Og når jeg ikke kender til min branchekollegas oplevelse af samarbejdet, så har jeg intet grundlag for at udtale mig.

Herudover er der mange, der benytter tråden til først at sværte DanaWeb til for i samme åndedrag at komme med et tilbud om at lave en hjemmeside billigere og bedre. Lavere kan man i mit forretningsmæssige univers ikke synke – uanfægtet, hvad man ellers måtte mene om DanaWeb.​

Men der er også en skare af nuværende eller tidligere kunder, der ikke er tilfredse med os, og dem vil jeg meget gerne i kontakt med. De kan blot sende mig en mail på ks@danaweb.dk, og så kigger jeg hvert sagsforløb igennem. Jeg er af den opfattelse, at DanaWeb kan blive bedre, og når jeg læser indlæggene, så kigger jeg efter konstruktive pointer. Mener det var sidste år, hvor et indlæg i et debatforum førte til en præcisering af vores forretningsbetingelser. Men puha, der er desværre alt for langt imellem de konstruktive og saglige indslag, der bygger på en reel købsoplevelse.​

Hvor meget koster en hjemmeside ved DanaWeb?

Der ligger efterhånden mange urigtige oplysninger om vores priser og ydelser på de sociale medier. For at skære vores koncept ud i pap, så tilbyder DanaWeb et hostingprodukt til typisk 5.000 kr. årligt ex. moms. Når kunden køber det, så medfølger et grafisk design udarbejdet af en af vores 30 webdesignere. Flere af dem har arbejdet ved DanaWeb i over 10 år (det er jeg virkelig stolt af!), og de er både dedikerede og ærekære omkring deres kreative arbejde.

Herudover er der fri opdatering af hjemmesiden året rundt, hvis kunden ikke selv ønsker at benytte opdateringsmodulet. Det er blot at sende en mail med de ønskede ændringer eller ringe til vores flittige kundeservice på tlf. 55 55 55 55.

Vi fakturerer ikke et større beløb for den grafiske udarbejdelse af hjemmesiden. Vi fakturerer ikke 600 kr. i timen for løbende at lægge tekst og billeder ind på kundens hjemmeside. DanaWeb tjener et mindre beløb på hver kunde men har til gengæld fået tusindvis af dem siden 2003, da mange er begejstrede for vores simple og gennemskuelige koncept. Forretningsmodellen er bygget på mange bække små, og den har givet os en fin vækst gennem årene og en sund bundlinje. Er det i øvrigt ikke målet for eksempelvis mange medlemmer af "Iværksætter Netværk" på Facebook?

Salgskonsulenterne ved DanaWeb er så dygtige, at kunden ikke opdager, hvad de skriver under på!

Vi sælger ikke til børn. Vi sælger heller ikke til privatpersoner. Vi sælger udelukkende til erhvervsdrivende med et CVR-nummer, og jeg forventer af vores kunder, at de både læser og lever op til den skriftlige aftale, vi har indgået. Hvis ikke det skal være udgangspunktet for at drive forretning, så bliver det jo et ragnerok for os alle.

DanaWeb imødekommer ikke indsigelser, der går på, at salgskonsulenten var lidt for dygtig eller salgsmødet gik alt for hurtigt. Salgsprocessen er som oftest, at vi telefonisk aftaler et møde. På mødet eller efterfølgende skriver kunden under på en bekræftelse, der fylder en enkelt side. Hverken pris, periode eller opsigelsesbetingelser står med småt.

En uges tid efter indgåelse af aftalen ringer en projektleder til kunden og verificerer ordren samt afstemmer forventninger til det købte produkt. Det hænder dog, at der er ting, der lige skal uddybes eller tilføjes til aftalen. Men hellere det end at producere på et misforstået grundlag.​

​Vores salgskonsulenter er opsøgende, energiske og dygtige. Ellers havde vi fortsat holdt til i en kælder på Nørrebro, hvor iværksætter-eventyret om DanaWeb startede. Men vores salgskonsulenter skal hverken lyve eller snyde vores kunder. Så ved de godt, der falder brænde ned. Der findes brodne kar blandt sælgere. Men det gør der også blandt malere, overlæger og kvotefiskere.

Hvis vores 40 salgskonsulenter kørte rundt og svindlede fra morgen til aften, så var jeg nok blevet klynget op i en lygtepæl af Spiegelhauer for længe siden - og så havde DanaWeb næppe et godt og mangeårigt samarbejde med diverse brancheorganisationer.

Jeg læser til tider i debatterne, at hvis blot virksomheden har et godt produkt, så kommer kunderne løbende ind i butikken helt af sig selv. Jeg er meget uenig, men hvis du driver din forretning efter den filosofi, så fred være med det. Min umiddelbare fornemmelse er, at de fleste virksomheder har brug for at markedsføre sig for at overleve.​

Hvorfor indgår DanaWeb aftaler på mellem 1 år og 6 år med kunderne?

Kunden kan opnå en besparelse ved at tegne en aftale over flere år, og det vælger langt over halvdelen af vores kunder at gøre. For DanaWeb bliver det nemmere at budgettere, hvor mange kunder vi skal servicere de kommende år. Vi kan ligeledes lægge mere langsigtede planer med vores kunder, hvilket i forhold til eksempelvis søgemaskineoptimering er hensigtsmæssigt, da det kan være et tidskrævende stykke arbejde at skabe gode placeringer på Google.

Helt fint, hvis du vil drive din forretning med andre aftalevilkår. Det respekterer jeg og kunne ikke drømme om at betvivle din etik af den årsag.

Hvorfor skal man opsige sin aftale tre måneder før udløb?

DanaWeb ønsker at kende antallet af kunder, vi skal servicere et kvartal frem i tiden, da vi blandt andet tilbyder gratis redesign til alle kunder efter to år og arbejder med porteføljeansvarlige i vores kundeservice. Vi driver en virksomhed med tusindvis af kunder, og det kræver planlægning at drifte så store mængder - herunder organisering af hundredvis af opdateringer hver eneste uge.

Muligt, at du driver din forretning efter andre principper. Det respekterer jeg og kunne ikke drømme om at kritisere din virksomhed i fuld offentlighed af den årsag.

Hvad sker der, hvis kunden ikke opsiger rettidigt?

Så gælder aftalen for yderligere 12 eller 24 måneder præcis, som det er tilfældet i alle mulige andre erhversaftaler. Hvis ikke man kan acceptere det vilkår, så kan man gøre to ting. Opsige aftalen ved indgåelse eller fravælge DanaWeb som leverandør i sin tilbudsfase. Der er indgået en skriftlig aftale mellem to CVR-registrerede virksomheder, som begge parter naturligvis skal leve op til.

Helt fair, hvis du driver din forretning efter andre forretningsbetingelser. Men du er ikke i din gode ret til at kalde vores virksomhed for uetisk af den årsag.

Ejer DanaWeb kundens hjemmeside? Ejer DanaWeb kundens domæne? Er det umuligt at flytte hjemmesiden?

​Nej, nej og nej – og på dette område er der absurdt mange vildledende postulater om os på de sociale medier. Det eneste DanaWeb ejer er vores eget udviklede opdateringsmodul, og vi ser med jævne mellemrum, at kunder flytter deres hjemmeside til en anden udbyder. Den eneste forskel på hjemmesiden er herefter, at der nu ikke står DanaWeb nede i højre hjørne.

Muligt, at den jævne dansker ikke har teknisk forstand på selv at gøre det, men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har heller ikke forstand på selv at skifte et blandingsbatteri på mit badeværelse, så det får jeg mod betaling en dygtig VVS’er til.

Men begår DanaWeb ingen fejl?

Jo, det gør vi. Det har vi gjort gennem alle årene, og vi justerer fortsat på vores grundlæggende koncept af og til. Det er blandt andet en af forklaringerne på vores positive udvikling og tilfredsstillende præstation senest i 2017. Vi bruger mange kræfter på at perfektionere vores processer i virksomheden, så antallet af fejl kan mindskes. Og vi evaluerer på de ting, som vores kunder fortæller os. Vi bliver aldrig fejlfri, og den ambition bør heller ikke ligge i en iværksætters DNA. Du skal hverken være bange for at tabe eller fejle, men drevet af at blive dygtigere – hver dag!

Hvorfor går du som ejerleder ind i debatterne om DanaWeb på de sociale medier?

​Min partner og jeg har brugt 15 år på at bygge DanaWeb op sammen med vores mange dedikerede og fantastiske medarbejdere. Vi er knusende stolte af alt, hvad vi har opnået og lært som iværksættere. Vi har fejlet. Vi har rejst os. Vi har oplevet skuffelser. Vi har oplevet succes. Men vigtigst af alt, så har vi bare kæmpet bagen ud af bukserne for at lykkes med vores virksomhed.

DanaWeb er vores ”firmabarn”. Ville du ikke forsvare dig selv og din virksomhed, hvis nogle i fuld offentlighed kaldte dig for en ussel bedrager og sammenlignede din virksomhed med en børnelokker, som man skal holde sig fra? Ja, det var der gudhjælpemig en anerkendt profil i den digitale branche, der skrev på LinkedIn. Hans eneste argument for den primitive udbasunering var, at han efterhånden havde hørt og læst så meget negativt om DanaWeb, så nu opfordrede han sine +9.000 følgere til at sprede budskabet. Han havde aldrig selv været kunde ved os. Både trist og uacceptabelt, hvis den retorik og metode griber om sig – det var dog rigtig rart for mig at læse indlæg fra mange, der tog afstand fra de ubehagelige ytringer i hans opslag.

Jeg går ind i debatterne og forsvarer DanaWeb og vores medarbejdere på præcis samme måde, som jeg ville forsvare min familie og mine venner, hvis de blev udsat for usaglig og ensidig kritik. Det ville langt de fleste mennesker vel gøre?

Kan kritikken føre til, at DanaWeb må dreje nøglen om?

Det håber vi sør’me ikke. Men har du interesse i økonomiske nøgletal, så kan du finde vores her:

https://www.proff.dk/regnskab/danaweb-as/herlev/anden-udgivelse-af-software/13543513-2/

Vil du besøge DanaWeb eller blot kritisere os bag din skærm?

Jeg har flere gange inviteret kritiske debattører til at besøge os, så de kan opleve virksomheden og give mig feedback face to face. Svaret tilbage har hver gang været afvisende, og de vil nøjes med at danne deres mening bag tasteturet.

Hvis du vil en tur forbi DanaWeb, så send mig gerne en mail på ks@danaweb.dk, så er jeg frisk på en fyraften med pizza, konstruktiv feedback og en god debat om iværksætteri.

Hilsner fra Kenneth

Partner ved DanaWeb

Hvorfor vælger kunderne DanaWeb?​

​DanaWeb er på få år blevet Danmarks største webbureau og den førende leverandør af hjemmesider og online marketing til danske virksomheder. Vi tager ansvaret for hele processen lige fra webdesign og udvikling til hosting og markedsføring, samt den løbende servicering og opfølgning. Du finder vores webbureau lokalt i København, Aarhus, Odense og Aalborg.

​4

lokale afdelinger

+50

anerkendte certificeringer

+120

dedikerede medarbejdere

+10.000

tilfredse kunder

​Følg os på DanaWeb på Facebook DanaWeb på LinkedIn DanaWeb på Google+ instagram

4/5 stjerner i snit ud af mere end 800 anmeldelser på Trustpilot & Google - Copyright 2017 © DanaWeb A/S

Designet & udviklet af DanaWeb - opbygget i DanaCMS​